16.04.2014

Wielki Czwartek

gosc.pl
"Bierzcie i jedzcie. To jest moje ciało, które za was będzie wydane

Zaczyna się najważniejszy okres w Kościele Katolickim. Rozpoczynamy Triduum Paschalne.

Słowa z Ewangelii według św. Jana
"A kiedy im umył nogi, przywdział szaty i zajął miejsce przy stole. Rzekł do nich: "Czy rozumiecie, co wam uczyniłem? Wy mnie nazywacie "nauczycielem" i "Panem" i dobrze mówicie, bo nim jestem. (...) Dałem wam przykład, abyście i wy tak czynili jak ja wam uczyniłem."

Pan Jezus umył nogi apostołom. Dlatego dzisiaj w kościołach robi się tzw. mandatum. Jest to obrzęd umywania nóg mężczyznom, jak to zrobił Pan Jezus w podanej powyżej Ewangelii.
Słowa z Ewangelii według św. Marka
"A gdy przyszli do ogrodu zwanego Getsemani, rzekł Jezus do uczniów: "Usiądźcie tutaj, tymczasem ja będę się modlił. Wziął ze sobą Piotra, Jakuba i Jana i począł drżeć i odczuwać trwogę. I rzekł do nich: "Smutna jest dusza moja aż do śmierci. Zostańcie tu i czuwajcie. (...) Abba, Ojcze, dla Ciebie wszystko jest możliwe. Zabierz ten kielich ode mnie. Lecz nie to, co ja chcę, lecz to co ty niech się stanie."

Pan Jezus zlany krwawym potem modli się. Niektórzy podają, że rozmawiał z aniołem. Apostołowie tego nie widzieli, bo sobie smacznie chrapali. Nie umieli czuwać. Ale na znak tego, ze my czuwać umiemy, wieczorem Najśw. Sakrament przeniesiony jest do ciemnicy*. Gaśnie wieczna lampka** nad ołtarzem***. Czuwanie trwa aż do Wielkiego Piątku.

*Ciemnica - Specjalnie przygotowany ołtarz który może przypominać więzienie.  (Na pamiątkę tego, że Pan Jezus był więziony)
**Wieczna lampka - Czerwona lampka nad ołtarzem która powinna się palić zawsze (Gaśnie na Triduum Paschalne oraz wtedy, gdy braknie prądu ☺)
*** Ołtarz - • Miejsce w którym sprawuje się Najśw. Liturgię •Miejsce przechowywania Najśw. Sakramentu.

PS: Jeśli nic nie przeszkodzi, dziś o 18:00 zostanę wyświęconym ministrantem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pamiętaj o podstawowych zasadach Netykiety:
- nie używaj wulgaryzmów
- nie zaczynaj kłótni
- daruj sobie niepotrzebne komentarze
- nie musisz używać wielkich liter
Powodzenia!