8.01.2017

"Zemsta" Fredry [DNI KULTURY 2017]


Komedia Zemsta Aleksandra Fredry
Teatralna część Dni Kultury. Szósty odcinek.

Dzisiaj przyszedł czas, by trochę opowiedzieć o polskich sztukach teatralnych. Aleksander Fredro (1793 - 1876) był znanym komediopisarzem i poetą, a jego najwybitniejszym dziełem była Zemsta (1833 r.).

Historia umieszczona w XVII w. opowiada o miłości Wacława i Klary przerywana dziwnymi zdarzeniami. Wacławowi przeszkadza konkurent - Papkin.

Papkin, to osoba bardzo lubiąca chwalić siebie, a także kłamać, co Fredro świetnie napisał:
Bóg z waszmością, mój cześniku.
Pędząc czwałem na rozkazy,
Zamęczyłem szkap bez liku,
Wywróciłem ze sto razy,
Tak że z nowej mej kolaski
Gdzieś po drodze tylko trzaski.

Od powietrza, ognia, wojny,
I do tego od człowieka,
Co się wszystkim nisko kłania –
Niech nas zawsze Bóg obrania.
Złota myśl z Zemsty: najlepiej nigdy nie mieć styczności z człowiekiem bez pokory.

Co los spuści, przyjąć trzeba;
Niech się dzieje wola Nieba
.  
Druga sentencja: zwykle nie mamy wpływu na to co nas spotyka i to, co się nie powiodło, należy przyjąć, a nie płakać.

~~~~~
Dni Kultury (2 - 15 stycznia 2017) to kilkanaście wpisów na temat architektury, filmów, literatury, teatru itp. Wszystko obraca się wokół kultury polskiej. Zapraszam do czytania.
 



  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pamiętaj o podstawowych zasadach Netykiety:
- nie używaj wulgaryzmów
- nie zaczynaj kłótni
- daruj sobie niepotrzebne komentarze
- nie musisz używać wielkich liter
Powodzenia!